Nadrzędnym celem edukacji jest wspomaganie dziecka we wszechstronnym rozwoju na miarę jego możliwości. Rozwój jest procesem , w którym obserwujemy zmiany ilościowe i jakościowe prowadzące do coraz lepszego funkcjonowania dziecka. W celu uchwycenia tych zmian należy dokonywać diagnozowania rozwoju dziecka. Szczególnie ważne jest diagnozowanie dziecka rozpoczynającego naukę szkolną. Podstawą diagnozowania jest: obserwacja zachowań dzieci w różnych sytuacjach zadaniowych i społecznych rozmowa z dzieckiem analiza wszelkich wytworów dziecka Znając wyjściowy stan w rozwoju ucznia możemy: ocenić jego postępy nawet wtedy, gdy są one niewielkie i nie odpowiadają wymaganiom programowym; lepiej ocenić wysiłek , który dziecko wkłada w zdobywanie wiadomości , umiejętności i sprawności; lepiej rozumieć jego trudności; nawiązać z dzieckiem więzi emocjonalne. Celem diagnozy jest opracowanie wskazań edukacyjnych, które będą stymulowały, wspierały i wspomagały rozwój potencjalnych możliwości dziecka. Nauczyciel musi wiedzieć, z jakimi umiejętnościami rozpoczynają naukę poszczególni uczniowie. Na powodzenia szkolne wpływa wiele czynników wzajemnie ze sobą powiązanych. Dziecko przekraczające próg szkolny powinno posiadać zespół umiejętności przydatnych w szkole, określanych jako dojrzałość szkolna. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia systematycznej nauki, to gotowość do wejścia w nowe obowiązki i nowe środowisko. Tym pojęciem określa się zarówno dojrzałość fizyczną, jak i umysłową, społeczną i emocjonalną. Celowym zatem wydaje się diagnozowanie umiejętności uczniów rozpoczynających naukę w klasie I. Aby jak najlepiej poznać umiejętności swoich uczniów stworzyłam kartę wstępnej diagnozy ucznia klasy I. Wyniki obserwacji pozwoliły mi zapoznać się nie tylko z umiejętnościami dziecka dotyczącymi sprawności fizycznej czy umysłowej, ale również z ich dojrzałością społeczną i emocjonalną. Okazało się to bardzo pomocne w planowaniu pracy dydaktycznej i wychowawczej. Pozwoliło też zrozumieć przyczyny niepowodzeń szkolnych i podjąć odpowiednie kroki w celu ich likwidacji. Karta wstępnej diagnozy ucznia klasy I
Imię i nazwisko ucznia .................................. Data badania ....................
L.p Dojrzałość społeczno – emocjonalna
Tak Nie 1. Nawiązuje kontakt z rówieśnikami i nauczycielami 2. Respektuje zasady obowiązujące w grupie 3. Uczestniczy w zabawach 4. Reaguje adekwatnie do sytuacji 5. Wykonuje zadania samodzielnie 6. Koncentruje się na zadaniu do wykonania 7. Przygotowuje potrzebne do zajęć przybory i narzędzia 8. Dba o porządek w miejscu pracy i zabawy
Orientacja w najbliższym otoczeniu
1. Podaje swoje imię, nazwisko, wiek 2. Wymienia osoby z którymi mieszka, podaje ich imiona 3. Zna nazwę miejscowości, w której mieszka 4. Podaje nazwy pór roku 5. Rozpoznaje na obrazkach przedmioty codziennego użytku
Sprawność manualna i fizyczna, orientacja w przestrzeni
1. Wykonuje czynności samoobsługowe( ubiera się, zawiązuje sznurowadło, zapina guziki) 2. Zamalowuje obrazek nie wychodząc za kontury 3. Obrysowuje figury zachowując ich kształt 4. Potrafi ciąć nożycami po linii 5. Wskazuje daną część ciała, nazywa ją 6. Rozróżnia rękę i nogę prawą, rękę i nogę lewą 7. Rozróżnia kierunki w otoczeniu( góra, dół, przód, tył) 8. Rzuca i chwyta piłkę 9. Toczy piłkę ręką 10. Utrzymuje równowagę stojąc na jednej nodze z zamkniętymi oczami 11. Przeskakuje obunóż przez niską przeszkodę( np. ławeczkę) 12. Nawija nitkę na kłębek prawą i lewą ręką
Gotowość do czytania
1. Rozpoznaje litery drukowane 2. Czyta proste wyrazy głoskami z syntezą 3. Czyta proste wyrazy sylabami z syntezą 4. Czyta sposobem mieszanym 5. Czyta całymi wyrazami 6. Rozumie sens czytanych wyrazów i zdań 7. Układa zdanie z rozsypanki wyrazowej
Mówienie i słuchanie
1. Wyraźnie wymawia słowa 2. Wypowiada się na temat obrazka jednym słowem lub zdaniem 3. Wypowiada się kilkoma zdaniami na temat obrazka 4. Rozumie treść słuchanego tekstu 5. Odtwarza prosty układ rytmiczny wystukany przez n-la
Gotowość do pisania
1. Zachowuje prawidłową postawę ciała 2. Prawidłowo trzyma ołówek 3. Właściwie układa kartkę lub zeszyt 4. Odwzorowuje kształty literopodobne ( proste, ukośne, owale, łuki, spirale) 5. Mieści się w liniaturze, nie wychodzi za linie 6. Zachowuje kierunek pisania, kształt, odstępy 7. Kreśli wzory bez odrywania ręki
Gotowość do uczenia się matematyki
1. Klasyfikuje figury ze względu na kształt, kolor, wielkość 2. Rozpoznaje i odczytuje liczby od 1 do 10 3. Przelicza elementy zbioru 4. Przyporządkowuje zbiorowi liczbę odpowiadającą ilości elementów 5. Rozpoznaje położenie figur w płaszczyźnie 6. Rozróżnia kierunki na płaszczyźnie 6. Rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne Bibliografia: 1. J. Czyżewska, E. Jadczak, J. Koronkiewicz,B Niewiarowska, Jak zdiagnozować umiejętności dziecka rozpoczynającego naukę szkolną, Białystok 2002 2. E. Gruszczyk- Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka, Warszawa 1997 3. J. Pielkowa, Jak im pomóc, Warszawa 1985 4. H. Prus - Wiśniewska, Zanim dziecko pójdzie do szkoły, Warszawa 1995
Lucyna Paliwoda - nauczycielka kształcenia zintegrowanego
|